Current research interests:
/ transmedia dramaturgy
/ technology and performing arts, robotics and theatre
/ nonhuman performance: organic (animals, plants) and inorganic (robots, objects) on stage
/ contemporary Japanese performing arts
/ practice as research: acting methods in the pandemic
/ presence and silence – on the performer’s onstage presence and the uses of silence (Ph.D. thesis)
/ actor training methods
/ the art of Robert Wilson’s work in the context of contemporary North-American theatre and performance
/ European theatrical forms (early 20th century)
/ contemporary theatre in Hungary
/ methods, practices, possibilities of theatre the Higher Education
thesis ---> book
A színészi jelenlét és a csend dramatikus-teátrális játékai (The Performer's Presence and Silence - Dramatical and Theatrical Aspects)
Defended: Literature Studies Doctoral School, University of Pécs, Hungary, 2011 (summa cum laude)
Book published: 2012 Harmattan.
Available in Hungarian at:
https://harmattan.hu/rosner-krisztina-a-szineszi-jelenlet-es-a-csend-dramatikus-teatralis-jatekai-1816
Book:
A színészi jelenlét és a csend dramatikus-teátrális játékai, L’Harmattan, Budapest, 2012. (Dramatical-Theatrical Interplays of the Performer’s Presence and Silence)
Book chapters:
Technologie et tradition sur la scène japonaise contemporaine: perspectives actuelles, traduit par Chloé Larmet, Fujii, Shintarô - Triau, Christophe (eds.), Scène Contemporaine Japonaise, Alternatives théâtrales - Japonismes, 2018, 31-37.
A Fly in the Light - The Corporeal Presence of the Organic and Inorganic Other, In: Eckersall, Peter (ed.), Beyond Contamination: Corporeality, Spirituality, and Pilgrimage in Northern Japan - Performance Studies international Fluid States 2015 Tōhoku, Japan: Select conference proceedings, Keio University Art Center, Tokyo, 2016. 164-177.
A test-hiány, a test-tárgy és a hang mint karakter: Vocaloid Opera Aoi, In PANDUR, Petra - ROSNER, Krisztina - THOMKA, Beáta (eds.), Hamlet felnevet. Írások a hatvan éves P. Müller Péter tiszteletére, Kronosz, Pécs, 2016. 17-22. (The Body-Void, Body-Object and Voice as Character: Vocaloid Opera Aoi)
Sharing Space with the Other: Concepts of Performative Presence in Oriza Hirata's Robot Theatre, In Japanese Studies Conference 2015 - Building Connections in Central and Eastern Europe, ELTE Eötvös Kiadó - Japan Foundation (eds.), Budapest, 2015. 63-72.
A káosz (újra-) rendeződő terei: térkoncepciók a 2011 utáni kortárs japán színházban, In BALASSA, Zsófia - GÖRCSI, Péter - PANDUR, Petra, P. MÜLLER, Péter - ROSNER, Krisztina (eds.), Rendezett tér: be-, át-, szét-, megrendezett terek a színházban és a drámában, Kronosz, Pécs, 2015. 142-148. (The (Re-) Organized Spaces of Chaos: Contemporary Japanese Theatre after 2011)
Légy a fényben - színre vitt állatok, In A magyar színháztudomány kortárs irányai, eds. Zsófia Balassa, Péter P. Müller, Krisztina Rosner, PTE BTK Modern Irodalomtörténeti és -elméleti Tanszék, Kronosz Kiadó, Pécs, 2012. 45-53. (A Fly in the Limelight - Animals on Stage)
ROSNER, Krisztina - MIKULÍKOVÁ, Katarína, Retelling a Vision, The Watermill Center, A Laboratory for Performance: Robert Wilson’s Legacy, edited by José Enrique Macián, Sue Jane Stoker, Jörn Weisbrodt, Daco Verlag, Berlin-Cologne, 2011
A csend mint (el)hallgatás Csehov drámáiban, In: Színház, dráma, irodalom, szerk. Tóth Orsolya, Pro Pannonia, Pécs, 2010, 212-220 (Silence and Falling Silent in Chekhov’s plays)
A csend elhallgattatása, In: Thomka-symposion, szerk. Kisantal – Mekis – Müller – Szolláth, Kalligram, Pozsony, 2009. 338-345 (Silencing Silence, Silence in Yvonne, Princess of Burgundy by Gombrowicz)
Tettye, természet, teatralitás. Tettyei népünnepélyek a (múlt) századfordulón, In: Terek és szövegek, Újabb perspektívák a városkutatásban, szerk.: N. Kovács Tímea, Böhm Gábor, Mester Tibor, Kijárat Kiadó, Budapest 2005, 143-155. (Tettye, Nature, Theatricality: Folk-fests on Tettye hill in the first decade of twentieth century)
Színészképzési módszerek a századforduló évtizedeiben, In: A modern színház születése, Színháztudományi Szemle 35. Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, Budapest 2004, 249-266. (Actor Training Methods in the First Decade of Twentieth Century)
Co-edited books:
PANDUR, Petra - ROSNER, Krisztina - THOMKA, Beáta (eds.), Hamlet felnevet. Írások a hatvan éves P. Müller Péter tiszteletére,Kronosz, Pécs, 2016. (Hamlet Bursts Out Laughing)
BALASSA, Zsófia - GÖRCSI, Péter - PANDUR, Petra, P. MÜLLER, Péter - ROSNER, Krisztina (eds.), Rendezett tér: be-, át-, szét-, megrendezett terek a színházban és a drámában, Kronosz, Pécs, 2015. (Organized Spaces in Theatre and Drama)
BALASSA, Zsófia - P. MÜLLER, Péter - ROSNER, Krisztina (eds.), A magyar színháztudomány kortárs irányai, PTE BTK Modern Irodalomtörténeti és -elméleti Tanszék, Kronosz, Pécs, 2012. (Contemporary Tendencies Hungarian Theatre Studies)
Academic papers (selected list):
Layers of the Traditional in Popular Performing Arts: Object and Voice As Character: Vocaloid Opera AOI. Mutual Images Journal, Vol. 6, June 2019, pp. 7-20. http://www.mutualimages-journal.org/index.php/mi/article/view/Vol6-2/Rosner2019
The Labyrinth of Surfaces: Performativity, and Visitor Experience in the teamLAB Exhibitions, The Theatre Times, March 22, 2019 https://thetheatretimes.com/in-the-labyrinth-of-surfaces-performativity-and-visitor-experience-in-the-teamlab-exhibitions/
The Presence of Others in a World Without Boundaries: An Interview with teamLAB, The Theatre Times, March 17, 2019 https://thetheatretimes.com/the-presence-of-others-in-a-world-without-boundaries-an-interview-with-teamlab/
The Gaze of the Robot: Oriza Hirata's Robot Theatre, The Theatre Times, 2018. March 11. https://thetheatretimes.com/the-gaze-of-the-robot/
Nincsen színpad állat nélkül, Színház, 2017/7. (There is No Theatre Without Animals: On the Relationship of Animals and the Performer's Presence) http://szinhaz.net/2017/09/20/rosner-krisztina-nincsen-szinpad-allat-nelkul/
A járás művészete - Tadashi Suzuki társulatának ötvenéves évfordulója, SZÍNHÁZ, 2016/02. 41-44. (The Art of Walking - The 50th Anniversary of the Suzuki Company of Toga)
A káosz (újra-) rendeződő terei: térkoncepciók a 2011 utáni kortárs japán színházban, Literatura ősz 2015, 238-242. (The (Re-) Organized Spaces of Chaos: Contemporary Japanese Theatre after 2011)
Programozott érzelmek - Hirata Oriza robotszínházi rendezései (Programmed Emotions - Oriza Hirata's Robot Theatre), SZÍNHÁZ, 2015/3. 43-45.
Vice or not - Az elutasítás formái a színházalkotói folyamatban (Forms of Refusal in the Creative Process of Theatre), Literatura, 2013/2., 188-192.
The Space between Presences, http://www.pozorje.org.rs/2012/simpozijum/KrisztinaROSNER-ENG.pdf, June, 2012
Marina, Marina, Marina – A jelenlét mint színre vitt élettörténet, Marina Abramovic, Színház, 2012/04. 38-44 (Marina, Marina, Marina – Presence as Biography Performed, Marina Abramovic)
Utópia most van, Anne Bogart és a SITI Company, Színház 2009/11. 46-52 (Utopia is now, Anne Bogart and the SITI Company)
ROSNER, Krisztina - MIKULÍKOVÁ, Katarína, Oral Histories, Watermill Center, Robert Wilson Archive, New York, 2008
A láthatatlanná váló báb, a láthatóvá váló bábos, A Pécsi Bóbita Bábszínházról, Jelenkor 2008/06. 661-668. (Invisible Puppet, Visible Puppeteer, A Review on Bóbita Puppet Theatre)
Felolvasó? Színház?, Jelenkor, 2007/06 (Lecture? Performance? Notes and Reflections on Rehearsed Reading)
Alma, kristálykockával a közepén, Tér/Élmény, (Watermill Summer Programme 2006), Színház, 2007/01, 51-54. (An Apple, with a Crystal Cube in the Middle. Space/Experience – On Robert Wilson’s Watermill Summer Program)
Hogyan tanítható a színészi jelenlét?, Színház 2006/02, 52-56. (How Can the Actor’s Presence Be Taught?)
A test megélése, Min Tanaka kurzusa a Vajdaságban, Világszínház 2003/3-4, 26-29. (Experiencing the Body: Min Tanaka’s Butoh Course)
A színészképzés módszere, David Zinder: Test – hang – képzelet, Színház 2010/07. 63-64. (An Actor Training Method: David Zinder)
Nagymesterek ujjgyakorlatai, A New York-i színházi évadról, Színház 2009/03. (New York Theatre Season Review)
Translations:
CARLSON, Marvin, Performansz: kritikai bevezetés - részletek (Performance, A Critical Introduction, Routledge, 2004, exceprts), In: CSIKAI, Zsuzsa - KURDI, Mária, A színpadtól a színpadig, Válogatás Marvin Carlson színházi írásaiból, Americana Ebooks, Szeged, 2014.
FUCHS, Elinor, E. F. látogatása egy kisbolygón, Kérdések, amelyeket egy színdarabhoz intézhetünk (EF’s Visit on a Small Planet, Some Questions to Ask a Play, Theatre 2004/34, 5-9), Drámapedagógiai Magazin 2012/01.
BOGART, Anne: Félelem, irányvesztés, nehézség (Terror, Disorientation, Difficulty In: Anne Bogart Viewpoints, ed. Dixon – Smith, Smith and Kraus, 1995), Színház 2009/11. 53-56.
LECOQ, Jacques: A képzés útja, (The Educational Journey, In: The Moving Body, Teaching Creative Theatre, Methuen, London, 2002, 14-24.) Színház 2006/02, 59-61.
2022 Theatre, Documentation, Memory: Theatre Studies Conference, University of Pécs, Pécs, Hungary - panel curator and presenter "COVID Timeline and Documentation as Life Sign: Contemporary Japanese Theatre in the Years of the Pandemic (COVIDővonal és a dokumentáció mint életjel: a kortárs japán színház a pandémia éveiben)
2022 Art in the Countryside: Symposium on Art and Regional Revitalization through Case Studies from Japan, German Institute of Japanese Studies, Tokyo - Turning Inward as a Coping Mechanism: Physicality and Pandemic in the Tōhoku Region
2022 Living Being and its Environment: Symposium on Animals and Arts, Westwerk Cultural Association, Szombathely, Hungary - Flea Circus and its peers: Insects in Contemporary Performing Arts (Bolhacirkusz - Rovarok a kortárs előadás terében)
2020 Japan Pilgrimages: Experiences and motivations behind cultural and spiritual peregrinations from and to East Asia, Mutual Images, Ryukoku University, Kyoto - The Case of the Standing Monkey and the Walkman - Reconsidering a commercial
2020 Robotics and Performing Arts: The Nonhuman Challenge, symposium and special lecture by GV Lab, Meiji University, Tokyo (organizer, host)
2020 Ecotique International Workshop on Robotics and Philosophy, Tokyo - Taming Gestures and the Not-So-Cute Coexistence, Nonhuman-Nonhuman Performativity
2018 Performance Studies International conference, Daegu, South Korea - Tokyo Animals and Taming Gestures: The Network of Pet Performativity in Contemporary Japan
2017 Japan Pop Goes Global, Toyama Gakuin University, Tokyo - Layers of Traditional in the Popular Performing Arts; Object and Voice as Character - Vocaloid Opera Aoi
2016 "A Glass Falls Off the Table: Nonhuman Performativity - New Perspectives, Performance Studies International conference, Melbourne, Australia - panel curator
2016 Performance Studies International conference, Melbourne, Australia - Object And Voice as Character: Vocaloid Opera AOI
2016 "Quiet Microclimate / Silent Room" installation, Performance Studies International conference, Melbourne, Australia - director
2016 Deutschland, Japan, Russland heute: Formen kultureller Begegnungen in den Gegenwartslyrik, Waseda University, Tokyo, Japan - The Poetics of Nonhuman Performance (joint presentation with Professor Shintaro Fujii)
2015 Performance Robot Dramaturgy, Tokyo / New York, Discussion and workshop, Martin E. Segal Center - CUNY Graduate Center, New York, USA - panelist
2015 Performance Studies International 2015 Tohoku - Beyond Contamination: Corporeality, Spirituality and Pilgrimage in Northern Japan, Aomori, Japan - A Fly in the Light: The Corporeal Presence of the Organic and Inorganic Other
2015 "Dis-, Re-, Unorganized Spaces in Contemporary Theatre and Drama", Pécs (organizer and presentation) - A káosz (újra-) rendeződő terei - Térkoncepciók a 2011 utáni japán színházban
2015 International Japanese Studies Conference "Building Connections Between Central and Eastern Europe", Eötvös Loránd University - Japan Foundation, Budapest: Sharing Space with the Other - Concepts of Performative Presence in Oriza Hirata's Robot Theatre
2013 “Comedy of Errors” - Error, Mistake, Misunderstanding and Theatre, Pécs (organizer and presentation) - Vice or not: Az elutasítás formái a színházalkotói folyamatban (Forms of Refusal in the Creative Process of Theatre)
2012 “Theatre and Higher Education in Pécs – 25th Anniversary”, Pécs (organizer and presentation): Légy a fényben – Színre vitt állatok (Animals on Stage)
2011 “Reconstruction as Education”, Pécs (organizer and presentation): Hamlet, monológ, tárgyanimáció (Hamlet, Monologue, Object Animation)
2009 “Contemporary Theatre Studies”, Pécs (organizer and presentation): A csend szerepe a drámában és színházban – Gombrowitz, Beckett, Wilson (The Silence in Theatre and in Plays – Gombrowitz, Beckett, Wilson)
2006 “Brecht, our Contemporary”, Pécs (organizer and presentation): Brecht a színészről (Brecht on the Actor)
2004 “Spaces, Images – The Modern City”, Pécs (organizer and presenter): Tettyei népünnepélyek a múlt századfordulón (Public Happenings in Pécs in the beginning of 20th Century)
2003 TRANSTEATRAL – Contemporary Theatre Conference, Prague, Czech Republic – Methods and Problems of Hungarian Actor Training